25. huhtikuuta 2010

25.4.2010/Ruut Kiiski

Viimeisten viikkojen aikana on ollut mielenkiintoista seurata vierestä, kuinka tuhka on sekoittanut miljoonien ihmisten elämää. Oma elämäni ei tästä tuhkapilvestä järkkynyt, mitä nyt vähän ehdimme jo säikähtää kuoroni Cantabilen kanssa. Lähdemme ensi torstaina kilpailumatkalle Corkiin, Irlantiin. Ensimmäinen reaktioni tietenkin oli, että meneekö kaikki kova työ hukkaan?! Lähinnä olisin ollut surullinen kuorolaisteni puolesta. Jo kilpailuun pääseminen oli iso juttu ja sen jälkeen he ovat selvästi päättäneet, että haluavat tehdä kaikkensa, jotta kilpailuissa olisimme huippukunnossa. Tämän kevään harjoitukset ovat olleet minun kannaltani ihanteelliset. Edessäni on jatkuvasti istunut 45 motivoitunutta kuorolaista, jotka ovat sitoutuneet tähän yhteiseen projektiin ja joiden silmät ovat palaneet halusta oppia uutta! Joten vaikka sitä tuhkaa nyt alkaisi tulla lisää, en usko, että tämän kevään harjoitukset ovat missään nimessä menneet hukkaan!!

Kilpailuohjelmamme kestää 11 minuuttia ja sisältää neljä kappaletta. Viimeiset kolme harjoitusta olen pyytänyt laulajia laulamaan koko ajan ulkoa. Ja harjoitusten lopuksi olemme aina käyneet ohjelman läpi kuin kilpailutilanteessa. Huomasin kuinka oudolta aluksi tuntui se, että kaikki lauloivat ulkoa. Kaikki kuorolaiseni siis seurasivat silmä kovana minun johtoani!! Ja koska tämä tuntui aluksi oudolta, tajusin myös kuinka harvoin tällaisia tilanteita tulee. Ulkoalaulaminen tarkoittaa yleensä sitä, että kappale on sisäistetty. Kun laulajilla on edessään nuotit, he laulavat silmillään, kun nuotit otetaan pois, he alkavat laulaa myös korvillaan. He oppivat omia sisääntulojaan kuuntelemalla jonkun toisen stemman kulkuja ja alkavat ymmärtää kappaleen kokonaisrakennetta koska joutuvat kuuntelemaan.

Itse koin myös yhden suuren elämyksen tässä ulkoalaulamisprosessissa. Kun kuorolaisilla , eikä itsellänikään (jos vaadin sitä kuorolaisilta, haluan myös itse näyttää esimerkkiä) ole nuottia, minusta tulee vielä parempi johtaja. Opettelen kappaleen paremmin, koska kuorolaiset luottavat minun näyttävän heille kaiken olennaisen, ja koska kaikki seuraavat johtamistani, voin pienentää liikkeitäni ja tehdä vielä yksityiskohtaisempia nyansseja ja värejä musiikkiin. Tässä tilanteessa siis voittavat kaikki!

Kilpailuun valmistautuminen on erittäin motivoivaa niin johtajalle kuin kuorollekin. Aionkin vaatia tästä lähtien vielä enemmän kuoroltani varsinkin ulkoalaulamisen suhteen. Tällaisissa arkiharjoitelusta poikkevissa tilanteissa näkee, kuinka pitkälle kuoro pystyy ja haluaa tosipaikan tullen venyä. Tämähän on kuin korkeushyppykilpailussa. Maailman parhaat hyppääjät jättävät alkukorkeudet väliin ja aloittavat hyppynsä vasta ennätysmitoista. Mielestäni kuoroni on nyt niissä omissa ennätysmitoissaan, joten täytyy kai pysyä siellä ja nostaa vielä rimaa ihan vähän korkeammalle...

19. huhtikuuta 2010

19.4.2010 Kari Turunen

Aaltoja, aaltoja

Hiihdeltyäni viikon Lapin keväthangilla palasin viikko sitten kuoroarkeen aikamoisella rysäyksellä: parinkymmenen kuoron tuomarointi Kanta-Hämeen kuorokatselmuksessa oli sekin aikamoinen urheilusuoritus. Varsinkin kun järjestäjät olivat päätyneet siihen, että tuomarit antavat esityksille live-palautteen heti esitysten jälkeen. Mikrofoni kädessä esiintyjiä arvioidessaan ajatukset hakeutuivat lähes väistämättä tiettyihin TV-formaatteihin. Onneksi en saanut päähäni, että roolini olisi olla se ilkeä tuomari…

Katselmuksen kuorot muodostivat suhteellisen ison otoksen pienen maantieteellisen alueen kuoroista. Niinpä systemaattiset aivoni raksuttivat päivän mittaan, jos ei nyt tilastollisesti pätevää tietoa, niin jonkinlaisia yleistyksiä kuitenkin. Mukavaa oli se, että esiintyjien joukkoon mahtui jokseenkin kaikenlaisia kokoonpanoja miesyhtyeestä isohkoon naiskuoroon ja kirkkokuorosta lapsikuoroon. Ja erityisen miellyttävää oli se, että johtajien taso vaihteli pätevästä erinomaiseen ja tämä johtajien osaamisen nousu kuului päivänselvästi myös kuorojen laulussa.

Päällimmäiseksi mieleeni jäi kuitenkin kuorojen ohjelmisto ja ajatus aaltoliikkeestä, jossa tietämättämmekin vellomme. Aloitan ohjelmistosta, koska siitä minulla on vähemmän omaperäistä sanottavaa.

Se tuskin tulee kenellekään yllätyksenä, että ohjelmistoja dominoivat kansanmusiikista ja rytmisestä musiikista ammentavat kuoroteokset. Tässä otoksessa aloin kuitenkin ensi kertaa vakavasti panna merkille, että tämä dominanssi alkaa hiljalleen vaikuttaa kuorojen sointi-ihanteisiin. Laulun ihanteet ovat ennemmin peräisin kansanmusiikin, rytmimusiikin ja jopa poliittisen laulun (nuoremmille lukijoille: Ultra Bra -yhtyeen tyylin) maailmoista kuin klassisesta laulusta. Tämä voimalaulu sopii moneen musiikin lajiin ja tuntuu myös vapauttavan laulajia rohkeampaan ilmaisuun. Huoleni on vain se, että siirtymä tästä äänenkäytön ihanteesta klassiseen kuorolauluun tuntuu olevan aika vaikeaa. Matti Hyökin monen Tampereen Sävelen takaa oleva vertaus klassisesta kuorolaulusta uhanalaiseen perhoslajiin alkoi saada ajatuksissani profetaalisen kaiun.

Ja sitten se omaperäisempi osuus. Me tiedämme menneestä, että kuorolaulu Suomessa on selvästi edennyt aaltoliikkeinä. 1960–70 -luvuilla koettiin suuri kamarikuorojen nousu: oikeastaan kaikki edistyksellinen ja korkealaatuinen kuoromusisointi muutamaa mieskuoroa lukuun ottamatta tuli andersénilaisten ihanteiden leimaamien kamarikuorojen parista. 1970–80 -luvuilla oli vuorossa lapsi- ja nuorisokuorojen aalto; tällä erää ihanteet tulivat Tapiolan suunnalta. 1980-luvulta alkoi myös kuoromusiikin ammattimaistumisen aalto, jonka veturina oli kuoronjohdon koulutus Sibelius-Akatemiassa. 1990-luvun nousijat olivat lauluyhtyeet, jotka nivoutuvat vahvasti ammattimaistumiskehitykseen ja todellisena yllättäjänä naiskuorot, joiden taso nousi niin huipulla kuin ruohonjuuritasolla radikaalisti.

Kiinnostavaa on minusta se, että mikään aalto ei tunnu kantavan loputtomiin. Niin kauan kuin aalto on nousuvaiheessa, sille mahtuu monta lautailijaa ja yhteinen noste tuntuu vievän koko ryhmää eteenpäin. Kun aalto hiipuu, jäljelle ei jääkään suurta määrää aallon esiin nostamia ryhmiä, vaan vain osa jää elinvoimaisina viemään lajin lippua eteenpäin ja suuri enemmistö alkaa vajota harmaaseen massaan, samalla kun uuden aallon ratsastajat saavat huomiota. Vaikka tämä mielikuva alkaa jo liikkua kiusallisen huonon rajamailla, luulen, että se kuitenkin tavoittaa jotain sellaista, mitä en aiemmin ollut oikein ajatellut loppuun asti.

Ei ollut lainkaan yllättävää, että monen naiskuoron esitykset kuuluivat katselmuksen parhaisiin ja kiinnostavimpiin. Sen sijaan kolme todellista yllättäjää joukosta löytyi: kaksi kirkkokuoroa ja mieskuoro Hämeenlinnasta. Viimeksi mainittu lauloi vaativan klassisen ohjelmiston hienolla soinnilla ja oli yksinkertaisesti hyvä kuoro milteipä millä kriteerein hyvänsä. Kirkkokuorot eivät olleet ollenkaan yhtä hiottuja teknisesti, mutta ylittivät monin kerroin ne odotukset, joita sana kirkkokuoro yleensä herättää: ne lauloivat vahvasti ja uskottavasti hyvinkin epäsovinnaista kirkollista ohjelmistoa.

Olisiko näistä ryhmistä uuden aallon merkeiksi? Nehän kuuluvat juuri niihin ryhmiin, joilta ei ole odotettu mitään hyvää pitkään aikaan. Mieskuoroja on haudattu niin kauan kuin minä olen kuoromusiikin maailmassa pyörinyt ja kirkkokuorot ovat lähinnä kelvanneet osaksi vanhenevien laulajien ongelmia koskevia keskusteluja. Mutta miksi näin tarvitsee olla? Terveäänisiä miehiä on edelleen ihan saman verran kuin ennenkin. Kirkkokuorojen pääasiallisten johtajien, kanttorien, kuoronjohdon koulutus on parantunut huomattavasti viimeisten vuosikymmenien aikana. Ja molemmilla tahoilla on usein rakenteet ja talous paremmassa jamassa kuin monella muulla kuorolla.

Minäpä uskaltaudun nyt ennustamaan. 2010-luvun suurimmat nousijat ovat mieskuorot. Niiden taso alkaa parantua kaikilla tasoilla ja monet jo kuolemaan ulkopuolisten puheissa tuomitut kuorot saavat piristysruiskeen uudesta, taitavasta johtajasta ja joukosta nuorehkoja laulajia, joiden tausta on rytmimusiikissa. Kuorojen kunnianhimotaso nousee ja ne löytävät jonkin samanlaisen musiikillisen ratsun kuin naiskuorot löysivät kansanperinteestä. Mieskuorojen rinnalla uudelle aallolle saattavat hyvinkin pyrkiä kirkkokuorot. Se edellyttää sen verran suuria muutoksia perusajattelussa, etten ole noususta yhtä vakuuttunut kuin mieskuorojen kohdalla. Tälle nousulle on kuitenkin niin paljon edellytyksiä, etten hirveästi ylläty jos 10 vuoden päästä kirkkokuorokentän yleiskuva on tyystin erilainen kuin vuonna 2010.

Tällaisten johtopäätösten tekeminen yhden katselmuksen perusteella on tietenkin aivan kahjoa. Epäilen kuitenkin, etten olisi kiinnittänyt näihin yksittäistapauksiin niin paljon huomiota, elleivät ne olisi istuneet joihinkin toisiin merkkeihin, joita olen ollut näkevinäni. Voi hyvin olla, että Kanta-Hämeen katselmuksen ilmiöt olivat vain paikallisia ja satunnaisia. Mutta senhän saa tulevaisuus näyttää. Ken elää, saa nähdä.

8. huhtikuuta 2010

4.4.2010 / Mikko Sidoroff

Minne menet SKJ?

Koin pari päivää sitten yllättävän adrenaliinipiikin: Radion Kamarikuoro on ollut lakkautettuna nyt jo viiden vuoden ajan, eikä meillä ole edelleenkään säännöllisesti toimivaa ammattikuoroa. Jo tämä muistutus itsessään nosti punan kasvoilleni ja verenpaineen koholle.

Välittömästi tämän jälkeen rupesin pohtimaan sitä, olisiko asialle jotain tehtävissä. Sen jälkeen mietin, mitä SKJ voisi asialle tehdä. Välittömästi tämän jälkeen ajatus hakeutui kysymyksien ”Mitä asioita SKJ loppujen lopuksi edes ajaa, mitä se yrittää olla ja mikä se lopulta voisi olla?” äärelle. Voisiko SKJ olla yksi niistä instansseista, jotka voisivat edesauttaa ammattikuoron uudelleensynnyssä..?

Vastaus on Kyllä. Olen aika varma, että SKJ voisi olla se, joka kohottaa suomalaisen kuoromusiikin entistä korkeampaan asemaan. Meitähän on loppujen lopuksi tässä yhdistyksessä aika monta, jopa 153 jäsentä. Ja niistä melkein kaikki maksavat jäsenmaksunsa vuosittain. Se osaltaan osoittaa meidän lojaaliuttanne tätä ammattikuntaa ja ylipäätään ammattiamme kohtaan.

Mutta mihin tämä minun idealistinen pyrkimiseni saattaa kaatua? Siihen, että tuosta 153 hengen jäsenistöstä n. 2/3 on hiljaa. Käytännössä hallitus ei saa koskaan palautetta yhdistyksen jäseniltä, blogeja ei kommentoida, eikä yleistä keskustelua ammattikunnan tilasta ja tulevaisuudesta juurikaan ole.

Tämä on tulkittavissa ainakin kahdella tavalla:

1) Olemme tyytyväisiä kaikkeen; hiljaisuushan on myöntymisen merkki.

2) Ei vain jaksa. Oma työ vie voimat niin totaalisesti, ettei yhdistystoimintaan juurikaan riitä voimavaroja. Ajattelemme, että kyllä ne SKJ:n pojat ja tytöt osaavat ilman minuakin..

On yleisesti tiedostettu fakta, ettei yhdistystoiminta kiinnosta ketään. Kukaan ei halua jäädä vuosikokoukseen kuulemaan tylsiä raportteja tileistä ja taseista. Ei ketään kiinnosta olla vastuussa yhdistyksen asioista, varsinkaan vapaaehtoisesti.

Sääli.

Soisin SKJ:lle vahvan aseman kuoronjohtajien jokapäiväisessä elämässä. Minusta olisi hienoa, jos me, jotka ammatiksemme kuoronjohtoa harjoitamme, näkisimme SKJ:n mahdollisena työkaluna ammattiprofiilimme nostamisessa. Sen kautta voisimme toteuttaa hulluimmatkin unelmamme.

Minulle ammattikuoron olemassaolo kuuluu ehdottomasti niihin unelmiin, joiden toteuttamiseen olen valmis tekemään melkeinpä mitä vain, minkä Suomen laki sallii. Uskon, etten ole tämän ajatuksen kanssa yksin.

Rakkaat SKJ:n jäsenet, haluan esittää teille haasteen: Mikäli teillä on unelmia, tuokaa ne yhteiseen pöytään! Tehdään yhdessä SKJ:sta paikka, jossa visioimme tulevaisuutta yhdessä kollegiaalisessa hengessä. Kuoronjohtaminen, vaikka se kuoron edessä tehdäänkin, on aika yksinäistä työtä. Siksi perään kuuluttaisin yhteen hiileen puhaltamista ammattikunnan kesken.

SKJ:n koulutustapahtuma syksyllä pureutuu näihin yllä mainittuihin asioihin: Mikä on lopulta kuorosuomen tulevaisuus? Missä ammattikuntamme on vuonna 2025? Mikä on sinun unelmasi?